Запознайте се със Зоя Примова

Зоя е преподавател по английски език на деца и възрастни от 2012 година. Имала е възможността да работи с деца между 5 и 16 годишна възраст.

През 2015 година успешно подготвя ученици за явяването на детските сертификати на University of Cambridge (YLE). Завършила е Пловдивски университет "Паисий Хилендарски“ със специалност Английска филология през 2011 година.

Ентусиазмът и желанието и за развитие са заразителни. Сигурни сме, че ще ги прехвърли и върху децата.

Вие се присъединихте към нас тази година. Какво бе първото ви впечатление за UP! School?

Когато за първи път прекрачих прага на UP! School усетих положителното отношение и нагласа на хората от екипа. Там човек бива посрещан с усмивка и светло настроение.Работната среда е второто нещо, което ми направи огромно впечатление. Всяко кътче в
училището е цветно, зареждащо и изпълващо с желание да се върнеш там отново. Човек веднага разбира, че това е място, където се чувстваш мотивиран да искаш да постигаш повече, да се стремиш към по-високи цели и да имаш все по-смели мечти.

От колко време преподавате на деца?

Преподавам на деца от 2011 година, но всяка учебна година е като ново начало за мен, нова възможност да бъдеш и да искаш да си още по-добър в работата си и да надскочиш постигнатото досега.

Не всички знаят, че професията преподавател е призвание, нещо, което или носиш в себе си, или не. Вие кога открихте това за себе си?

Наистина е така. Да си преподавател не е нещо, което можеш да се научиш да бъдеш. Ако не усещаш желанието да предаваш своите знания и умения на другите, да бъдеш внимателен и спокоен в този процес, то това не може да се скрие от твоите ученици. Именно през първата си учебна година като преподавател видях искрицата в очите на децата и тъгата в тях, когато идваше време за края на занятията ни. Мисля, че тогава открих, че моето място е там, сред групите дечица, които очакват да ме видят отново с нетърпение и радост.

Коя част от преподаването ви е най-любима?

Когато виждам увереността и спокойствието, с които децата демонстрират своите знания. Когато те са щастливи да покажат наученото и се гордеят от постигнатото.

Защо?

Защото мисля, че това е нашата мисия като преподаватели. Да помогнем на децата да бъдат сигурни в своите знания и да не се страхуват да доказват на останалите, че те могат много и един ден ще могат още повече.

Кое е нещото, което бихте искали да промените в образователната ни система?

На първо място бих променила начина, по който се поднася информацията на децата. Мисля, че децата биха усвоявали преподавания им материал много по-успешно, ако това се случва по по-увлекателен и по-близък до тях метод. Истината е, че децата научават най-много, когато им е интересно и когато всъщност не осъзнават, че те в момента учат. На второ място бих променила начина, по който биват проверявани знанията на децата . Смятам, че устното изпитване създава твърде голям стрес у децата и се съмнявам, че те могат да покажат знанията си пълноценно под такова напрежение. Дори един писмен тест предизвиква огромно притеснение у тях, а когато трябва да застанат пред толкова
други хора, знаейки, че трябва да се представят добре, то тогава стресът за тях е в пъти по-силен. Мисля, че подобни негативни преживявания биха могли да бъдат спестени на децата в бъдеще.

Работата с деца понякога може да бъде много натоварваща. Резултатите не винаги идват бързо и това често се отразява на настроението на учителя и неговата мотивация. Какво ви кара да сте винаги усмихната и положително настроена към децата?

Стремежът да не се предавам и вярата ми във възможностите на децата. Децата са ме научили да посрещам предизвикателствата и препятствията смело и те ми дават повод да се усмихвам всеки ден. Дори резултатите да не идват винаги бързо, това не ме демотивира, а ме кара да работя още по-усърдно и да се стремя да давам на децата още повече. Човек не трябва да губи усмивката си, когато среща трудности, а да се опитва да ги пребори с умивка.

Каква роля трябва да имат родителите в учебния процес според вас?

Родителите трябва да имат централна роля в учебния процес. Постоянната връзка между родителя и преподавателя е от огромна важност за успешното обучение на децата. Когато един родител знае как се развива детето му и той е добре информиран за учебния процес, той е спокоен и доверието между учител и преподавател е здраво и силно. Родителите, освен ние преподавателите, са тези, които възпитават у децата любознателност и желание да научават нови неща всеки ден. Ролята на родителя е безценна, защото благодарение на тях децата придобиват навици за учене и на първо място от тях се научават да бъдат отговорни и сериозни хора. Не на последно място, родителят е този, който създава благоприятна среда у дома за затвърждаване на наученото в училище.

Какви са магическите съставки за добро обучение по английски език за деца?

Обич и уважение към децата; професионализъм и отдаденост на преподавателя към обучението по английски език. Освен това, ясни правила, които децата се научават да следват и зачитат. Магията се получава, когато има баланс между сериозно учене и занимания, с които децата си почиват, докато учат. Към магическите съставки бих
добавила – въображение, желание и позитивно настроение.

Какво обичате да правите в свободното си време, когато около вас няма група дечица?

Обичам спокойна разходка с близките сред природата, да чета хубава книга или да видя един добър филм.

Коя е любимата ви детска книга?

Най-много обичах да чета сборника с приказки на Ханс Кристиян Андерсен, който родителите ми бяха подарили като дете.

Какво дете сте били?

Много жизнено и ученолюбиво дете. Спомням си, че нямах търпение да бъда в първи клас. През цялото си детство танцувах балет и до днес любовта ми към танца е жива.

Ако може да избирате една възраст, на която да останете за цял живот, каква би била тя?

Мисля, че всяка една възраст носи нещо положително или отрицателно със себе си. Стига човек да се чувства добре на годините, които е и да извлича най-хубавото от даден период от живота си, то всяка възраст би била достатъчно добра. Все пак смятам, че човек е най-щастлив и най-смел, когато е дете.

И последно – пожелайте нещо на децата, които са наши настоящи и бъдещи ученици?

Пожелавам на всички наши деца да не бързат да порастват толкова бързо и да вярват в това, че могат да сбъднат всяка една своя мечта, стига да го пожелаят силно.